Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, april 25, 2016

Jag på triläger - Mallorca. Dag 2. Yoga och Formentor

Kickstartade dagen kl 07 med morgonyoga på stranden.  Rent teoretiskt liksom romantiskt i soluppgången med havet lätt böljande bara 25 meter framför oss.

I praktiken blåsigt, kallt, molnigt och vågigt.

Yogaledare Marika i full blom visar oss andra.

Men det här med yoga. Vet inte riktigt. Svårt för en stel gubbe som aldrig yogat och som är usel på stretching rent allmänt. Testade yoga i rent rehabsyfte när jag fick stroken för fem år sedan. Blev utvald att vara med i en yogagrupp som jämfördes med en referensgrupp som inte körde yoga.

Vet inte resultatet, men redan då hade jag knepigt att ta till mig yogans förträfflighet.

Men jag är en modern kille som gärna försöker en gång till. Eller rättare sagt, om jag ska vara ärlig, jag blev dittvingad till passet av min kära dotter.

Nu ska du för höra. Det var rätt skönt att starta dagen på det sättet. Jag var stel och hade lite svårt med vissa rörelser, men efteråt kändes det jätteskönt. Så det får bli morgonyoga alla dagar den här veckan tror jag. Blir nog bra för kroppen.

Sen blev det frukost, rejäl frukost. Och sen, sen startade vi cyklingen. Formenta stog på programmet.

Jag valde den lugna gruppen, som dessutom hade lagt till en extrasväng på några mil för fika.

Lugn grupp kändes lagom, man har väl kört med Fredrikshof och vet vad det är, lugnt, najs, lågpulsträning.

Tjenare. Nu är jag ju på träningsläger med unga frista starka triathlonmänniskor. Skulle nog säga att den lugna gruppen idag motsvarade övre delen av Hofvets mellangruppshastighet och där vi stundom var uppe och fuskade i snabbgruppstempot. Jättelugnt. Men ser man på, gubben hängde med utan större problem. Fast nu snackar vi plattväg.

I bergen till och från Formenta hängde gubben såklart inte med. Det var fri fart både uppåt och neråt med återsamlingar lite här och där. Men jag tuggade på i min takt och tänkte som vanligt ett flertal gånger att nu skiter jag i det här och ringer en taxi, men jag tog en sväng i taget och plötsligt var jag uppe.


Svärson Jonas stark som en oxe var redan uppe när Mr Ego
hade en bit kvar. Mr Ego i gul Rynkebyuniform i högra delen av bilden.


Lite småbackigt kan man säga

Hade också en fin taktik att köra på näst lägsta växeln så länge jag bara orkade, för att liksom ha sista växeln som reserv. Det var en bra taktik och funkade kalasbra på hemvägen som inte alls kändes lika jobbig.

 På toppen hälsade jag på bergsgeten med okänt namn

Me and my bike. Jag är med på så många bilder,
så jag tycker cykeln ska framhävas lite.

Efter några minuter där uppe bar det av hemåt igen. Upp och ner, ner och upp. Till sista var vi nere och vi vek av till fikastället där lämpligt energi intogs. T.ex varm baguette med bacon och brieost, Sååå himla god.

Det här är vad jag kallar cykelfika med klass


Okey, en bonusbild på mig för att jag inte var med på fikabilden.


Så hem mot hotellet. I den "lugna" farten. Se ovan om du redan glömt vad det innebar idag.

Väl tillbaka blev det snabbt ombyte till löparkläder, för nu var det dags för en timmes löpteknik.

Mattias lärde några av oss att löpa snabbt, effektivt och skadefritt

Jag tycker det här är fantastiskt. Måste ha missat alla lektioner i hela livet vad som är bra att kunna om löpning. Jäddrar vad många detaljer det är att tänka på. Timmen gick fort och jag sög i mig allt som en svamp, för i löpning är det samma sak som i simning. Jag kan förbättra allt. Precis allting. Det var en superkul lektion och jag lärde mig massor.

Direkt på det följde den dagliga genomgången av Pål och Marika om morgondagens program. Fullspäckad såklart. Någon förvånad? Hand upp. Någon?

Pål och Marika.

Till sist. Äntligen. Middag.

Sofia och Roger ser lite slutkörda ut

Mer än så hanns inte med idag. Behöver ingen match mot kudden känner jag, idag kommer jag att somna ovaggad.

Hörs i morrn.

Jag på triläger - Mallorca, dag 1.
Jag på triläger - Mallorca, dag -1.