Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


söndag, maj 21, 2017

Allvarliga brister har uppdagats inom Team Rynkeby Stockholm

Det här blir ett allvarligt inlägg. Jag är inte bara Träningsansvarig för Team Rynkeby Stockholm, idag var jag även tillförordnad Road Captain under vårt distanspass.

Nu avslöjar jag en väl bevarad hemlighet, så jag tar för givet att du håller det för dig själv. Jag är även spion under cover för Stilpolisen.

Mitt leende döljer mitt ondsinta inre som representant
för HSP (Hemliga StilPolisen)

Ett av mina många trix för att inte väcka misstankar är att jag har glasögonskalmarna på insidan av hjälmbanden vilket framgår av ovanstående bild.

Idag körde vi ett  lågpulspass på 16 mil. Av flera skäl, dels är det viktigt med såna pass och dels har vi kört rätt hårt på våra distanser de senaste veckorna. Så hög tid att ta en mysrunda.

Min tanke var att rullsnittet skulle hamna på 24 men det klarade vi inte. Det blev 25. Bra nog, men att ligga sist, som jag och Jörgen gjorde, är inte alltid lågpuls.

 Det blir ett långt led på smala krokiga, men underbart vackra vägar.

Efter knappt 7 mil kom vi till fina Wira Bruk och lunch/fikastopp.

Mysfika.
Supersnabba Jonas L till vänster och Glada Jörgen till höger

Lite kul är det att den här rundan körde vi med Rynkeby tidigare år men med "normaltempo". Trots att vi idag körde ett lågpulspass blev det en ansenlig hög med PB:ar för mig. Årets team har en osedvanligt hög lägstanivå.

Några av mina nya PB:ar idag

Nu till de upprörande bristerna. Här kommer Stilpolisens hemliga rapport:

A/ väldigt många ventilhattar sitter ännu kvar på hjulen
B/ väldigt många plastskivor bakom kassetten sitter ännu kvar

Några gula kort delades även ut i dag och som vanligt vill jag inte hänga ut enskilda personer. Skulle jag aldrig ens drömma om.

Bildbevis 1.

Första gula kortet gavs till Petter som körde sönder sin utrustning. Växelörat gick rakt av under cykling på rak väg rak fram. Pjong sa det, och så gick det rakt av. Men alltså, precis som i hockey är man ansvarig för utrustningen. Missar man det blir man utvisad, Hos oss får man bara gult kort. Jag menar hur skulle det se ut till Paris om alla körde sönder sina växelöron.

Kanske ett gult kort är lite onödigt hårt, Petter fick ju beställa taxi till "the middle of nowhere" för att komma hem. Men ett utdelat gult kort kan icke återkallas.

Bildbevis 2.

Oj oj oj, det här är anmärkningsvärt. Louise fick faktiskt gult kort pga två saker. Hur, jag säger hur kan man få kedjetatueringar på BÅDA vaderna? Hela teamet stog helt förstummade av förvåning när detta uppdagades. Några applåderade, några sprang till skogs med skammens rodnad på kinderna.

Dessutom hade hon rosa ränder längst ner på byxan. De ska ju vara gula. Hade Louise misslyckats med tvätten? Hade hon tagit fel byxor? Frågorna blev för många för Stilpolisen, så han var tvungen att dela ut ett gult kort för att få sinnesro.

Det hände mer konstiga saker idag. En högt uppsatt kvinna i näringslivet hade vid en kort s.k. mikropaus satt på sig sina handskar bakochfram, så paddingen satt på handens ovansida.

Detta uppdagades i efterhand och precis som i hockey togs ett beslut i "situation room" att kvinnan, vi kan kalla henne Satu, hon heter ju ändå så, fick ett gult kort i efterskott pga felaktigt använd utrustning.

När jag ändå var i farten gav jag också ett gult kort till min Garmin. Efter en uppdatering i går kväll av Garmin Express vägrar min Garmin att starta. Den startar, men så fort den är på, så stängs den av. Spelar ingen roll hur och vad jag gör, den förblir stendöd. Kan mycket väl bli så att det gula kortet omvandlas till ett rött kort.

Bildbevis 3.

Dagens rutt tangerade delvis, fast åt motsatt håll, en av vårens mysigare lopp, Roslagsvåren ordnat av Fredrikshofs CK.

Pga anledning kunde jag inte köra det eftersom jag prioriterar Rynkebys träningar. Men lite kul igen.
När vi cyklade förbi depån vid sandtaget hör jag någon ropa "-tjena Göran". Hann inte se vem det var.

En stund senare vid en vägkorsning står en flaggvakt som ropar samma sak "-tjena Göran". Inte lätt att känna igen civilklädda cyklister, men jag tror det var en kille som heter Jonas Å.

"-känner du alla?" frågade någon mig i klungan. Nä, två är inte alla. Men absolut skitkul att få såna glada tillrop när jag cyklar. Ger lite extra energi faktiskt.

Det här rutten körde vi idag. Ganska precis 16 mil.

Idag drack jag tre flaskor sportdryck på 16 mil. Klart godkänt med tanke på förra helgen. Tyvärr tog de slut ca 2 mil från "mål", så jag var lite törstig när jag kom hem.

Sammantaget en superhärlig dag i superhärligt väder med ett superhärligt team.